فرم برمندی چیست؟

فرم برمندی چیست؟

به نحوه چیدمان طرحها در صفحات مخصوص چاپ با توجه به ابعاد مختلف و نوع چاپ فرم بندی گفته میشود به بیان ساده تر میتوان فرم بندی را اینگونه تعریف کرد که پیش از چاپ محصولات چاپی میبایست صفحات طرح را متناسب با ترتیب مورد نظر و مطابق با اصول و دستورالعملهای خاص چیدمان در کنار هم قرار داد.

این عمل در نرم افزارهای مختلفی همچون Illustrator، Corel

و In Design انجام میگیرد که در این میان، In Design یکی از کاربردی ترین نرم افزارها جهت انجام عملیات فرم بندی است.

انواع فرم بندی و سایزهای رایج آن

چیدمان طرحها با توجه به عواملی مختلفی میتواند متفاوت باشد. از جمله آنها میتوان به نوع محصول ،چاپی تعداد صفحات آن، دو رویا تک رو بودن چاپ محصول و همچنین سایزهای مختلفی که هر طرح چاپی میتواند داشته باشد اشاره کرد.

به طور مثال فرم بندی تراکتهای A5 و A4 تک رو با کاتالوگ و بروشور های چند صفحه ای بسیار متفاوت بوده و هرکدام قوانین چیدمان خود را می طلبند.

در این میان مبحث دیگری در رابطه با اندازه و سایز فرم بندی مطرح است در بازار سایزهای مختلفی در قالب قطع های گوناگون وجود دارد که بسته به اندازه محصول چاپی و چیدمان آن مورد استفاده قرار میگیرند

اندازههای رایج بازار +10070، 70*50، 90*60، 45*60 است. البته سایزهای کوچتر و متناسب با این ابعاد نیز مورد استفاده

قرار میگیرند.

به همین دلیل سه نوع دسته بندی در دستگاههای فرم بندی و چاپ وجود دارد که به ترتیب 4.5 ،ورقى 2 ورقی و GTO نام دارند.

اندازه های 70 100 و 6090 در دستهی 4.5 ورقی جای دارند پس از آن دسته 2 ورقی بوده که به صورت نصف ابعاد 4.5 ورقی و در اندازه های 70 50 و 45 60 قرار دارد حال هرچه این تقسیمات به

صورت کوچکتر تکرار شوند به دسته بندی GTO خواهیم رسید.

عملیات مربوط به فرم بندی یک محصول چاپی نیازمند دقت بالا و تجربه کافی .است چرا که چیدمان حتی یک صفحه به صورت اشتباه میتواند تمامی محصول چاپی را خراب کند.

این اتفاق بیشتر در مورد محصولات چاپی که تعداد صفحات بالایی داشته و در قالب یک کتاب مجله بروشور و کاتالوگ هستند از اهمیت بالاتری برخوردار است.